افزایش اشتها در کودکان

افزایش اشتها کودک

بحث تغذیه‌ی کودک به دلیل تاثیر فراوان آن در رشد و سلامت او اهمیت بسیاری دارد. یکی از چالش‌های نگران کننده‌ی والدین کم بودن اشتهای کودک است و همواره در حال امتحان روشهای مختلف برای کمک به افزایش اشتها در کودکان خود هستند.

کم اشتهایی در دوران کودکی موجب بروز ناراحتی‌های معده، اختلالات استخوانی، آسیب به ارگان‌های حیاتی و اختلال در رشد می‌شود. به همین دلیل، بررسی دلایل به وجود آمدن و راه‌های درمان آن لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

دلایل کم اشتهایی در کودکان

دلایل کم اشتهایی در کودکان به دو دسته تقسیم می‌شوند. کم اشتهایی گاه بر اثر بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی معده و مجاری ادراری یا بیماری آپاندیسیت بروز کرده و تنها با درمان کردن این بیماری‌ها بهبود پیدا می‌کند.

دسته‌ی دوم از دلایل بی اشتهایی، کم شدن اشتها بر اثر عادت‌های بد تغذیه‌ای در کودک است.

راهکار‌های افزایش اشتهای کودک

برای افزایش اشتها در کودکانی که به دلیل عادت‌های نامناسب تغذیه‌ای دچار کاهش اشتها شده‌اند راهکار‌های بسیاری وجود دارند. اصلاح این عادات نامناسب نیازمند صبر و حوصله‌ی بسیار در والدین بوده و در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

در ادامه به شماری از این راهکار‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تغییر منوی غذایی و تنوع بخشیدن به آن

از جمله دلایل مهم در بی اشتهایی کودکان نبود تنوع در منوی غدایی آنهاست. تنوع بخشیدن و قرار‌دادن غذا‌های  گوناگون و مطابق با سلیقه‌ی کودک در منوی غذایی، موجب بیشتر شدن تمایل او به خوردن غذا می‌شود.

  • افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم آن‌ها

ظرفیت معده‌ی کودکان کم بوده و عمل هضم غذا در آن کند‌تر از انسان‌های بالغ صورت می‌گیرد. اجبار کودک به خوردن حجم بالای غذا در هر وعده، موجب احساس سیری شدید و ناراحتی معده و در نتیجه بروز احساس کم اشتهایی در او می‌شود.

  • توجه به ظاهر غذا و تزیین آن

ظاهر غذا در اشتیاق کودک برای خوردن آن تاثیر زیادی دارد. با تزیین غذا به شکل شخصیت‌های کارتونی، حیوانات و اجسام آشنا برای کودک، می‌توان کودک را به خوردن غذا ترغیب کرد.

  • دور نگه داشتن کودک از فست فود و غذا‌های چرب

فست فود‌ها به دلیل داشتن چربی و انرژی زیاد به سختی توسط سیستم گوارشی کودک هضم شده و موجب بروز احساس سنگینی و بی اشتهایی در او می‌شوند.

  • جلوگیری از مصرف بیش از اندازه مایعات و تنقلات

مصرف زیاد از حد مایعات و تنقلات به‌خصوص قبل از وعده‌های غذایی، موجب بروز حس سیری کاذب و بی اشتهایی در کودک می‌شود.

  • توجه به وعده‌ی صبحانه و حذف میان وعده در صورت لزوم

صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی برای بدن بوده و با افزایش متابولیسم بدن موجب افزایش اشتها می‌شود.

در صورتی که مصرف میان وعده باعث کاهش اشتها در کودکان شود باید آن را حذف کرد و وعده‌های غذایی اصلی را در اولویت قرار داد.

  • مصرف مواد غذایی مفید برای افزایش اشتها

مصرف موادی مانند بادام زمینی، ماست، چای سبز، آجوین، آلو، هلو و آب هویج باعث هضم آسان غذا و افزایش متابولیسم و در نتیجه افزایش اشتها می‌شوند.

 

دارو‌های مفید برای درمان بی اشتهایی در کودکان

شربت اپتایت پدیا بست

شربت اپتایت پدیا بست در کشور پرتغال تولید شده و طعمی مانند سیب سبز دارد.  این محصول با دارا بودن ژل رویال، عصاره‌ی کاسنی، شنبلیله، ویتامین دی، ویتامین‌های خانواده ب و ویتامین سی موجب تقویت سیستم ایمنی، کمک به کلسیم رسانی به استخوان‌ها و افزایش اشتها می‌شود.

شربت اشتها آور باریج

این محصول ساخت ایران بوده و با داشتن عصاره‌ی انار، نعناع و عسل در درمان بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، درد معده و سوء هاضمه کاربرد فراوانی دارد.

شربت اشتها آور باریج منبعی غنی از ویتامین‌های آ، سی و ای و همچنین فولیک اسید بوده و به واسطه‌ی داشتن عصاره‌ی انار در تصفیه‌ی خون کودک بسیار موفق عمل می‌کند.

شربت مولتی سانستول پلاس زینک

این محصول یک مولتی ویتامین ساخت ایران بوده و با داشتن طعم پرتقال و دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین د و زینک موجب کمک به رشد کودک، تقویت سیستم ایمنی، سلامت سیستم عصبی، عملکرد درست مغز، کمک به رشد طبیعی استخوان‌ها و افزایش اشتها می‌شود.

شربت سندروس پلاس زینک

این محصول ساخت ایران بوده و طعمی مانند طعم شکلات داد. ویتامین‌های بسیار و مواد معدنی مفید موجود در آن موجب افزایش سرعت رشد جسمانی، تقویت حافظه و قدرت یادگیری، افزایش متابولیسم بدن و قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

 نتیجه گیری

درمان مشکل بی اشتهایی در کودکان در گرو شناخت دلایل بروز این مشکل است. بیشتر دلایل بی اشتهایی در کودکان مربوط به عادت‌های تغذیه‌ای بد بوده و در دراز مدت قابل حل است. موارد ذکر شده در این مقاله چند راهکار خانگی برای درمان بی اشتهایی کودک بوده و در صورت عدم موفقیت در بهبود شرایط تغذیه‌ی کودک، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *