بهترین مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

انواع مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن شامل مجموعه‌ای پیچیده از سلول‌ها، فرآیندها و مواد شیمیایی است که به طور مداوم از بدن‌مان در مقابل عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها، سموم و باکتری‌ها محافظت می‌کند.  با سالم نگه داشتن و تقویت سیستم ایمنی بدن در طول سال می‌توان احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها را کم کرد. علاوه بر این انتخاب یک سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای مغذی، خواب کافی و ورزش هم از دیگر راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند.

در این مطلب قصد داریم برخی از مهم‌ترین ویتامین‌ ها و مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

شش مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن که باید آن‌ها را بشناسید

ویتامین‌ها، مواد معدنی، انواع مکمل غذایی و همینطور مکمل دارویی به بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کنند. با این حال باید توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه مکمل‌ها هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر تداخل دارویی شود. به همین خاطر پیش از مصرف هر گونه مکمل دارویی یا غذایی درباره‌ی مصرف آن با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کنید.

برخی از ضروری‌ترین انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن عبارت هستند از:

  1. ویتامین سی

ویتامین سی (Vitamin C) به کوتاه شدن دوره سرماخوردگی به‌ویژه در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان کمک می‌کند. همچنین به عنوان یک آنتی‌هیستامین (ضد حساسیت) طبیعی و ضدالتهاب از ابتلا به ویروس، باکتری و سایر عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. از معروفترین انواع مکملهای ویتامین ث، قرص های جوشان هستند که مصرف آنها تا روزی ۱۰۰۰ میلی گرم بخصوص برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه شده است.

محصولات زیر پیشنهاد تلفارما هستند:

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین ث و خواص آن مطلب زیر را بخوانید:

2. ویتامین دی

این ویتامین یکی از مهم‌ترین انواع مواد مغذی و مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن است که خطر بروز مشکلات مفصلی و ویروسی مثل آنفولانزا را کاهش می‌دهد. تأثیرگذاری این ویتامین در حضور ویتامین K افزایش پیدا می‌کند. یکی از منابع اصلی ویتامین دی نور خورشید است که متاسفانه با توجه به شرایط ایران، اکثرا مردم از کمبود آن رنج میبرند. از این رو توصیه می‌شود تحت نظارت پزشک مصرف مکمل ویتامین دی را در برنامه داشته باشید.

محصولات زیر پیشنهاد تلفارما هستند:

3. ویتامین آ

ویتامین آ (Vitamin A) را به عنوان یک ماده مغذی برای تقویت چشم و بینایی می‌شناسند. اما اگر مکمل آن به صورت کوتاه مدت استفاده شود، می‌تواند توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها به‌ویژه عفونت‌های تنفسی بهبود دهد. منبع طبیعی و غنی این ویتامین، هویج است.

4. زینک

زینک یا روی (Zn)، یکی دیگر از انواع مکمل دارویی است که بعد از آهن بالاترین رتبه را در میان مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی دارد. زینک توانایی بدن برای مبارزه با سلول‌های بیماری‌زا را افزایش می‌دهد (از جمله این بیماری‌ها می‌توان به کم‌خونی داسی شکل، ویروس ایدز و عارضه لنفوسیت اشاره کرد). این مکمل نقش مهمی در سلامت پوست، مو و ناخن نیز دارد و مصرف آن به بانوان توصیه می‌شود. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله فواید و عوارض مصرف آهن را مطالعه کنید.

محصولات زیر پیشنهاد تلفارما هستند:

5. مکمل غذایی پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که به سلامت دستگاه گوارش و روده‌ها کمک می‌کنند. همین‌طور روی تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارند. می‌توانید آن‌ها را به صورت مکمل غذایی در بسیاری از محصولات لبنی یا مکمل‌های دارویی تهیه و مصرف کنید. تحقیقات حاکی از این است که پروبیوتیک‌ها برای کاهش عفونت‌های تنفسی در کودکان نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

6. مکمل‌های حاوی سلنیوم

سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی می‌شود. می‌توان آن را از مواد غذایی مثل؛ ماهی، قارچ، تخمه آفتاب‌گردان، گوشت گاو و بوقلمون و تخم مرغ  به سادگی بدست آورد. همچنین انواع مکمل‌های دارویی حاوی سلنیوم نیز در داروخانه‌ها در دسترس هستند.

محصولات زیر پیشنهاد تلفارما هستند:

۷. مکملهای کامل تقویت سیستم ایمنی

علاوه بر موارد یاد شده، مکملهای دیگری نیز وجود دارند که مجموع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی  بدن را به صورت یکجا شامل می شوند. مصرف این نوع مکمل ها معمولا آسان تر بوده و نیازی به خرید چندین محصول نیست.

محصولات زیر پیشنهاد تلفارما هستند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *