همه چیز در رابطه با واکسن کرونا

واکسن کرونا

واکسن چگونه ساخته می‌شود؟

واکسیناسیون اقدامی است که برای پیش‌گیری از عفونت و یا کاهش شدت بیماری انجام می‌شود. با تزریق واکسن، ویروسِ کشته یا ضعیف‌شده، یا بخشی از اجزاء بدن آن مثل ماده ژنتیک و پروتئین‌های ساختاری، وارد بدن می‌شود. دستگاه ایمنی فرد دریافت کننده، ویروس را شناسایی کرده و در برابر آن آرایش دفاعی شکل می‌دهد. با تکثیر سلول‌های ایمنی، تولید و ذخیره آنتی‌بادی (مولکول‌های دفاعی بدن)، فرد برای مواجهه با این عامل بیماری‌زا آماده و تقویت می‌شود. واکسن کرونا نیز به عنوان یکی از واکسنهای ساخته شده به منظور ریشه کنی ویروس کووید ۱۹ ساخته شده است.

انواع واکسن‌ کرونا

امروزه محققان برای ساخت واکسن از تکنولوژی‌های متنوعی بهره می‌برند که طی عمر حدود 200 ساله واکسیناسیون ابداع و تایید شده‌اند. در ادامه با رایج‌ترین روش‌های ساخت واکسن کرونا آشنا می‌شوید.

  1. روش کلاسیک؛ به‌کارگیری فرم غیر فعال یا کشته‌شده ویروس: این روش در ساخت واکسن‌های سینوفارم و کووبرکت استفاده می‌شود.
  2. تکنولوژی جدیدتر؛ استفاده از ماده ژنتیک ویروس: این واکسن‌ها با نام پیام‌آوران DNA یا RNA شناخته می‌شوند؛ مثل واکسن‎های آسترازنکا و اسپوتنیک V.

بهترین واکسن کرونا کدام است؟

تمام واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان، مراحل تحقیقات بالینی را پشت سر گذاشته‌اند. در نتیجه همگی می‌توانند به‌خوبی شما را در برابر فرم شدید بیماری کرونا و مرگ در اثر آن ایمن کنند. با توجه به روند بسیار سریع انتقال بیماری، بهترین واکسن، واکسنی است که سریع‌تر در دسترستان قرار بگیرد.

درصد ایمنی واکسن کرونا

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود ایمنی 100 درصدی در برابر ابتلا به ویروس ایجاد نمی‌کنند؛ اما این دلیل خوبی برای خودداری از تزریق واکسن نیست. همه واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، با اثرگذاری بسیار بالا از شما در برابر موارد شدید بیماری و مرگ ناشی از آن، محافظت می‌کنند. محققان معتقدند که برای برقراری ایمنی عمومی باید 70 تا 80  درصد افراد جامعه واکسن کرونا را دریافت کنند. پس ضروری است که هر زمان در اولویت تزریق واکسن قرار گرفتید، واکسینه شوید.

بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟

با توجه به احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در بعضی از افراد، 15 تا 30 دقیقه بعد از دریافت واکسن در مرکز ترزیق بمانید.

افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، ناقل ویروس نیستند و نیازی به قرنطینه ندارند. اما همان‌طور که مطرح شد تزریق واکسن کرونا به معنای ایمنی کامل نیست. بعد از دریافت واکسن نیز مانند قبل، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید؛ ماسک بزنید، فاصله‌گذاری اجتماعی را حفظ کنید و توصیه‌های پزشکان را جدی بگیرید.

به‌صورت کلی، تزریق واکسن کرونا نیازی به رعایت رژیم غذایی یا دارویی به‌خصوصی ندارد اما اگر بیماری یا شرایط خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض واکسن کرونا چیست؟

واکسن کرونا هم مانند دیگر واکسن‌ها ممکن است عوارضی داشته باشد که باید به آن‌ها توجه کنیم. شایع‌ترین عارضه گرمی، قرمزی، تورم و درد در محل تزریق است که گاهی چند روز طول می‌کشد. کمپرس‌های سرد و گرم می‌توانند در این‌باره کمک‌کننده باشند.

کوفتگی بدن، احساس کسالت عمومی، خستگی و ضعف، تب و لرز، سردرد و سرگیجه نیز پس از دریافت واکسن کرونا شایع هستند. بهتر است یک تا دو روز بعد از تزریق واکسن در منزل بمانید، به‌خوبی استراحت کنید و مایعات گرم بخورید.

در صورت بروز عوارض شدید، با مرکز تزریق واکسن یا با پزشک خود تماس بگیرید.

2 دیدگاه برای “همه چیز در رابطه با واکسن کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *