ویتامین دی و خواص آن

ویتامین دی و خواص آن

ویتامین دی چیست

ویتامین دی را کالسیفرول میگویند که از ویتامین های محلول در چربی است و از راههای مختلفی به بدن میرسد. اصلی ترین راه تامین ویتامین دی برخورد نور ماورائ بنفش آفتاب و تغییرات پیش سازهای پوستی است. قرار گرفتن در آفتاب مستقیم حتی به مدت 10 دقیقه در روز نیاز بدن ما را تامین میکند.

عملکرد ویتامین دی در بدن

نقش اصلی ویتامین دی، حفظ تعادل کلسیم و فسفر است.

رشد استخوانی، استحکام استخوانها و دندانها، سلامت استخوان در دوران کهنسالی و عدم ابتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان همه بدلیل تاثیر ویتامین دی در حفظ تعادل کلسیم و فسفر است. بعلاوه برای اینکه روده ها بتوانند بخوبی کلسیم جذب کنند نیاز زیادی به ویتامین دی دارند.

علائم کمبود ویتامین دی

بیماری اصلی حاصل از کمبود ویتامین D، راشیتیسم یا نرمی استخوان است. این بیماری در اثر کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوانها در کودکان است.

عوارض دیگر، تشکیل برجستگیهای دکمه مانند بر روی ستون فقرات، جمجمه بزرگ و سینه برجسته میباشد، مچ دست و پا پهن میشود که از علائم اولیه و قابل تشخیص توسط رادیوگرافی است.

 در بزرگسالان کمبود ویتامین دی عارضه استئومالاسی را در پی دارد. کاهش تراکم استخوانی موجب بروز دردهای شدید در قسمت کمر و پا میشود که بروز شکستگی سریع در استخوانهای دراز و ضعف عضلانی از عوارض آن است.

استئو پروز یا پوکی استخوان یکی از بیماریهای است که بسیاری از سالمندان خصوصا زنان بدان مبتلا میشوند در این بیماری استخوان از داخل تخلیه می شود و املاح استخوانی کاهش می یابد. در این بیماری میزان ویتامین دی کاهش می یابد.

منابع غذایی ویتامین دی        

منابع غذایی ویتامین دی بیشتر منابع حیوانی است. روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است.

ویتامین دی به میزانهای متفاوت در کره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر موجود است.

فواید ویتامین D

  • خواص ضد سرطانی ویتامین دی

 بین کمبود ویتامین دی و ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد. نتایج برخی پژوهشها نشان می دهد در کشورها ومناطقی که آفتاب بیشتری دارد میزان سرطان نیز کمتر است. در واقع به نظر می رسد کمبود ویتامین دی یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه، پروستات و کولون میباشد.

  • ویتامین دی و تقویت سیستم ایمنی

این ویتامین با تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن التهاب ها و احتمال ابتلا به بیماریهای خود ایمنی را کاهش میدهد. اگر ویتامین دی به اندازه کافی جذب کنید احتمال ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت، ام اس، روماتیسم مفصلی، اگزما، پسوریازیس و غیره را از خود دور می کنید.

  • ویتامین دی و سلامتی قلب

سلولهای قلب ما برای سالم ماندن به ویتامین دی نیاز دارند. این ویتامین باعث تولید هورمون رنین میشود که روی فشار خون تاثیر میگذارد. ویتامین دی باعث انقباض سلولهای قلب شده و امکان تصلب شرایین را کاهش میدهد.

  • ویتامین دی برای محافظت از کلیه و کبد

ویتامین دی نقش حفاظتی در برابر کلیه ها ایفا می کند. در واقع به این ارگانهای مهم کمک میکند تا راحتتر از شر سموم بدن خلاص شوند.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

ازآنجایی که ویتامین دی محلول در چربیست یعنی باید همراه با غذای حاوی چربی آن را مصرف کنید. این غذا می‌تواند صبحانه، ناهار و یا شام باشد وازآنجاییکه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد جذب در زمان خاصی از روز کمتر یا بیشتر است، هر زمان می‌توانید آن را مصرف کنید.

میزان ویتامین دی مورد نیاز بدن

افراد در سنین مختلف مجاز به دریافت روزانه ویتامین دی به اندازه زیر هستند:

  • نوزادان 0 تا 12ماهه: 400 واحد
  • کودکان 1 تا 18 سال: 600 واحد
  • بزرگسالان 18 تا 70 سال: 600 واحد
  • بزرگسالان بالای 70 سال: 800 واحد
  • زنان باردار و شیرده: 600 واحد

خرید مکمل ویتامین دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *