ویتامین سی و خواص آن برای بدن

ویتامین ث

ویتامین سی یک ویتامین ضروری است که بدن نمیتواند آن را تولید کند. با این وجود، این ویتامین شرایط مصرف خاصی دارد و مزایای چشمگیری برای سلامتی را داراست. این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، مانند پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه‌ای، بروکلی، کلم پیچ و اسفناج یافت می‌شود. میزان توصیه شده ویتامین ث روزانه ۷۵ میلی گرم برای بانوان و ۹۰ میلی گرم برای آقایان است.

اگرچه بیشتر توصیه می‌شود ویتامین سی را از طریق خوردن غذا و میوه تامین کنید، اما بسیاری از مردم استفاده از مکملها را ترجیح می‌دهند.

۷ مزیت استفاده از مکمل ویتامین سی 

۱. ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

ویتامین سی آنتی اکسیدان قوی است که میتواند سیستم دفاعی طبیعی بدن شما را تقویت کند. آنتی اکسیدانها مولکولهایی هستند که سیستم ایمنی را تقویت میکنند. آنها این کار را با محافظت از سلول‌ها در برابر مولکولهای خطرناک که رادیکالهای آزاد نامیده می‌شوند، انجام میدهند. زمانی که رادیکالهای آزاد تجمع می‌یابند، میتوانند حالت معروف به استرس اکسیداتیو را که با بسیازی از بیماری‌های مزمن در ارتباط است را تقویت کنند.

مطالعات نشان میدهد مصرف بیشتر ویتامین سی میتواند آنتی اکسیدان خون شما را تا ۳۰درصد افزایش دهد. این موضوع به دفاع طبیعی بدن کمک میکند تا با التهاب مقابله کند.

۲. به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند.

فشار خون بالا شمار در خطر بیماری‌های قلبی قرار میدهد که میتواند منجر به مرگ شود. مطالعات نشان میدهند که ویتامین سی میتواند فشار خون را چه در افرادی که فشار خون بالا دارند چه ندارند، کاهش دهد. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده که مصرف مکمل ویتامین سی به آرام شدن رگهای خونی که خون را از قلب حمل میکنند، کمک کرده و همین باعث کاهش سطح فشار خون شده است.

در افراد بالغ با فشار خون بالا، مکملهای ویتامین سی، فشار خون سیستولیک را تا ۴.۹ mmHg و فشار خون دیاستولیک را تا ۱.۷ mmHg به طور متوسط کاهش دهند. در حالی که این نتایج امدی بخش هستند، واضح نیست که این تاثیرات بر فشار خون، بلند مدت هستند یا خیر. علاوه بر این، افراد با فشار خون بالا نباید تنها به ویتامین سی به عنوان درمان بیماریشان بسنده کنند.

مکمل های ویتامین C هم در بزرگسالان سالم و هم در افراد با فشار خون بالا باعث کاهش فشار خون می شود.

۳. به کاهش خطر بیمارهای قلبی کمک میکند.

میدهند، مانند فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا یا LDL (بد) کلسترول. ویتامین سی میتواند به کاهش خطر این فاکتورها که باعث کاهش ریسک بیماری قلبی می‌شوند، کمک کند.
برای مثال، تحلیل ۹ مطالعه که ۲۹۳۱۷۲ شرکت کننده داشتند نشان داد که بعد از ۱۰سال، افزادی که حداقل ۷۰۰ mg ویتامین ث را روزانه مصرف کرده‌اند، تا ۲۵٪ کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. جالب توجه است ، تحلیل دیگری بر روی ۱۵ مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین C از غذاها – نه مکمل ها – با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. اگرچه، دانشمندان مطمئن نبودند که آیا افرادی که غذاهای سرشاز از ویتامین C مصرف می کنند نسبت به افرادی که از مکمل استفاده می کنند از یک سبک زندگی سالمتر پیروی می کنند یا خیر. بنابراین ، هنوز مشخص نیست که آیا این اختلافات به دلیل ویتامین C یا سایر جنبه های رژیم غذایی آنها بوده است.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ویتامین دی و خواص آن را مطالعه کنید.

مطالعات نشان میدهند که مصرف ویتامین ث به طور قابل ملاحظه‌ای کلسترول خون را تا ۷.۹ mg/dL و تری گلیسسیرید خون را تا ۲۰.۱ mg/dL کاهش می دهد.

به طور خلاصه، به نظر میاید مصرف حداقل ۵۰۰ mg ویتامین ث روزانه میتواند ریسک بیماری قلبی را کاهش دهد. اگرچه، استفاده مکمل ها در کنار رژیمی که ویتامین ث در آن گنجانده شده است، باعث سلامتی بیشتر نخواهد شد.

مکمل های ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط هستند. این مکمل ها ممکن است عوامل خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند ، از جمله سطح بالای کلسترول LDL (بد) خون و تری گلیسیرید.

۴. باعث کاهش سطح اسید اوره خون و جلوگیری از حملات نقرس میشود.

نقرس یک بیماری آزاردهنده است و باعث التهاب مفاصل، مخصوصا انگشست شست پا میشود. افراد مبتلا به نقرس تورم و حملات ناگهانی و شدید درد را تجربه می کنند. نشانه‌های نقرس هنگامی که اسیر اوره موجود در خون بالا رود، ظاهر می‌شوند. اسید اوره یک محصول زائد است که توسط خون تولید می‌شود. در درجات بالاتر، ممکن است رسوب کند و در مفاصل قرار گیرد. خوشبختانه چندین مطالعه نشان داده است که ویتامین ث میتواند به کاهش اسید اوره موجود در خون کمک کند و از حملات نقرس در افراد جلوگیری کند.

غذاها و مکمل های غنی از ویتامین C با کاهش سطح اسید اوریک خون و کاهش خطر ابتلا به نقرس ارتباط دارند.

۵. ویتامین سی و افزایش ایمنی بدن

یکی از دلایل اصلی که مردم مکملهای ویتامین سی را مصرف میکنند برای تقویت سیستم بدن است، زیرا که ویتامین سی در بسیاری از قسمتهای این سیستم وجود دارد.

اول، ویتامین سی به تشویق تولید گلبول های سفید خون معروف به لنفوسیت و فاگوسیت کمک می کند ، که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کند.
دوم، ویتامین سی به این سلول های سفید خون کمک می کند تا در عین محافظت از آنها در برابر آسیب مولکول های مضر مانند رادیکال های آزاد ، به طور موثرتری عمل کنند.

سوم، ویتامین C بخشی اساسی در سیستم دفاعی پوست است. این ماده به طور فعال به پوست منتقل می شود ، جایی که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به تقویت موانع پوست کمک کند.

تحقیقات نشان میدهد که مصرف ویتامین سی میتواند مدت زمان بهبود زخم را نیز کاهش دهد.

ویتامین C ممکن است با کمک به عملکرد بهتر گلبول های سفید ، تقویت سیستم دفاعی پوست و کمک به بهبود سریع زخم ها ، ایمنی بدن را افزایش دهد.

در مورد اهمیت ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیشتر بخوانید:

نتیجه گیری

ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که باید از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکملها وارد بدن شود. این ماده با بسیاری از مزایای چشمگیر سلامتی ، مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل مرتبط است. به طور کلی، در صورتی که با دریافت میزان کافی آن از طریق رژیم غذایی مشکل دارید، مصرف مکملهای ویتامین ث یک روش خوب و آسان برای افزایش ویتامین ث  است.

برای خرید انواع مکملهای ویتامین سی میتوانید به داروخانه آنلاین تلفارما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *