انواع ماسک تنفسی و ویژگی‌های آنها

انواع ماسکی تنفسی و ویژگی آنها

با شروع پانادمیک ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا و توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) به استفاده از ماسک به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از ابتلا به این ویروس، مردم به استفاده از انواع ماسک روی آوردند. ماسک‌ها تا پیش از این معمولا یا در مراکز بهداشتی و پزشکی استفاده می‌شدند، یا در هنگام آلودگی هوا و برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به مجاری تنفسی افراد. اما به تازگی کاربرد گسترده دیگری نیز در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیدا کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم با انواع ماسک تنفسی و کاربردهای هرکدام آشنا شویم.

ماسک تنفسی

ماسک تنفسی در واقع یک وسیله پوشیدنی است که برای محافظت از افراد در برابر استنشاق مواد خطرناک و زیان آور از جمله ذرات مانند گرد و غبار و میکرو ارگانیسم‌های موجود در هوا و همچنین دودها، بخارها و گازهای خطرناک طراحی شده است.
ماسک‌های تنفسی، گستره متنوعی از ماسک‌های ساده و یکبار مصرف ارزان قیمت تا ماسک‌های گران‌قیمت  و چندبار مصرف مثل ماسک گاز را شامل می‌شوند. انواع ماسک تنفسی را در شکل زیر ببینید.

انواع ماسک تنفسی

ساختار ماسک تنفسی

تمامی ماسک‌های تنفسی دارای بخش پوشاننده صورت هستند که بوسیله بندهای پارچه‌ای (یا نوع دیگر) که در پشت سر پوشنده قرار می‌گیرند و نیمه پایینی صورت از جمله بینی و دهان را می‌پوشانند. اغلب آنها در قسمت روی بینی نیز دارای یک گیره فلزی هستند که به فیکس شدن بهتر ماسک بر روی صورت کمک می کند.

ماسک جراحی

ماسک جراحی که به نام ماسک پزشکی و یا ماسک ساده صورت نیز شناخته می‌شود و اغلب کادر درمان آن را استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از خروج و پرتاب باکتری در قطرات مایع یا ذرات معلف در هوا از دهان و بینی کارد درمان طراحی شده و به کار می‌روند.
این ماسک‌ها برای محافظت از فردی که آن را پوشیده در برابر استنشاق باکری های موجود در هوا یا ذرات ویروس طراحی نشده‌اند و نسبت به ماسک‌ N95 یا FFP که به دلیل داشتن مواد، شکل و لایه‌های محکم محافظ بهتری هستند، محافظت کمتری دارند.

ماسک جراحی سه لایه

ماسک N95 جراحی

ماسک N95 جراحی (یا N95  پزشکی) ماسک‌هایی هستند که با تایید سازمان غذا و دارو به مصرف کاربردهای پزشکی و درمانی می‌رسند. این ماسک‌ها فقط برای استفاده کارکنان بخش درمان که نیاز به محافظت در برابر مایعات و قطرات موجود در هوا دارند توصیه می‌شود. این ماسک تنفسی در بیرون مراکز درمانی کاربرد ندارد. ماسک‌های N95 جراحی تفاوت ظاهری با دیگر ماسک‌های N95 ندارند. نمونه‌ای از ماسک N95 پزشکی را می‌توانید در شکل زیر ملاحظه کنید. ماسک‌های  N95 ممکن است بدون سوپاپ یا سوپاپدار باشند. تنفس با ماسکهای جراحی N95 به دلیل استانداردهای مقاومتی و فیلتراسیون بالا دشوارتر است. همچنین ممکن است برخی کارکنان از گرمای ایجاد شده در زیر ماسک گله‌مند باشند. میزان محافظت ماسک‌های N95 سوپاپدار به اندازه ماسک های N95 جراحی بدون سوپاپ نیست. وجود سوپاپ، تنفس را تسهیل می‌کند و دما را کاهش می دهد اما محافظت را نیز به تبع کم میکند.

ماسک N95 جراحی

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت “WHO” برای جلوگیری از انتقال یا ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا، بهترین گزینه استفاده از ماسک جراحی و یا ماسک سوپاپ‌دار است. ماسک‌‌های جراحی از جنس الیاف بافته نشده و به صورت ۳ لایه که شامل یک لایه ضد آب بیرونی اسپان باند(Spunbond)، یک لایه میانی ملت بلون (Melt blown) و یک لایه ضد آب داخلی اسپان باند می‌شود؛ ساخته شده‌اند. این نوع از ماسک‌ها مناسب برای استفاده روزانه هستند و باید حتما بعد از یکبار استفاده به دور انداخته شوند.
شما میتواند انواع مختلف این نوع از ماسک‌ تنفسی را از وبسایت داروخانه آنلاین تلفارما با قیمت مناسب خریداری کنید.

منبع: روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *