محلول ضدعفونی کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع مواد ضدعفونی کننده

کاربرد محلول ضدعفونی کننده

با گسترش شیوع ویروس COVID-19 و وقوع پاندمی بیماری کرونا در سرتاسر جهان استفاده از أنواع شوینده ها به منظور از بین بردن آلودگی ها افزایش یافت. طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی “WHO” تمیز نگه داشتن دستها یکی از راه های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. دستها باید به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته شوند. اگرچه توصیه اصلی استفاده از آب و صابون برای شستشو دستهاست، اما اگر در مکانهایی باشیم که دسترسی به آب و مایع شوینده نداریم، بهتر است از انواع محلول ضدعفونی کننده یا ژل ضدعفونی کننده  استفاده کنیم.

ضدعفونی کننده های بر پایه الکل میتوانند به سرعت میکروبها را از بین ببرند اما باید توجه داشت که قطعا تمامی آلودگی ها نمیتواند از بین ببرد. اگر کثیفی دست قابل دیدن باشد، دیگر محلول و ژل ضدعفونی کننده برای شما کاربرد ندارد و حتما باید از آب و صابون استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پالس اکسیمتر چیست را مطالعه کنید.

ویژگی یک محلول ضدعفونی کننده استاندارد

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا “FDA ” یک محلول ضدعفونی کننده استاندارد و مناسب باید حداقل ۶۰درصد الکل یا همان اتانول داشته باشد. ظرف این محلول نیز باید طوری انتخاب شده باشد که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد. برای مثال بطری با درب فیلپ تاپ یا اسپری انتخاب بهتری نسبت به بطری با درب پیچی است.

محلول ضدعفونی کننده تکاسپ

محلول ضدعفونی کننده دست تکاسپت که توسط شرکت ایرانی پارس فارمد تولید شده است. این محلول با داشتن ماده موثره اتانول ۷۰٪ یک گزینه مناسب برای ضدعفونی کردن دست و سطوح است. این محلول به صورت آماده به مصرف  بوده و نیاز به آبکشی و رقیق سازی ندارد.

نحوه استفاده از محلول ضدعفونی کننده

کافیست تنها ۲ تا ۳ سی سی از محلول را روی  کف دست ها ریخته و به مدت ۳۰ ثانیه دست ها را بمالید تا خشک شوند. برای کودکان زیر ۶ سال نحوه استفاده صحیح از محلول را آموزش دهید و از وارد کردن دست کودکان به دهان پس از مصرف محلول جلوگیری کنید تا محلول به طور کامل خشک شود. همچنین میتوانید از بسته بندی اسپری دار این محصول برای ضدعفونی کردن انواع سطوح نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده محلول ضدعفونی کننده دست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *